Æresvandrestav

Ettersom æresvandrestaven for 2015 nå er overrakt, kan det kanskje være på tide å legge ut noen bilder, og gratulere familien Aasbø med prisen.

Skjæring av klumpen på toppen. (foto Jon Anders Fløistad)
Skjæring av klumpen på toppen.
(foto Jon Anders Fløistad)
Avslutningen i bunnen skjæres til, og endeveden støtes pen med skarp høvel. De små detaljene er viktige for et godt resultat. (foto Jon Anders Fløistad)
Avslutningen i bunnen skjæres til, og endeveden støtes pen med skarp høvel. De små detaljene er viktige for et godt resultat.
(foto Jon Anders Fløistad)
To vandrestaver til tørk side om side. (foto Jon Anders Fløistad)
To vandrestaver til tørk side om side.
(foto Jon Anders Fløistad)
(foto Jon Anders Fløistad)
(foto Jon Anders Fløistad)
(foto Jon Anders Fløistad)
(foto Jon Anders Fløistad)

Glimt fra trearbeidet på Dovre

Det skjer for tiden mye artig på verkstedet på Dovre, dessverre uten at det i seg selv fører til mye mer blogging. Noen glimt ble det dog tid til.

Et av de større prosjektene som har foregått på verkstedet i det siste er byggingen av en trapp i massiv eik, med et hylle, skuff og skrivebordsystem under.

Even og Njål prøvemonterer eiketrapp. (Foto Jon Anders Fløistad)
Trapp med hyller og skuffer montert på årets elevutstilling. Rekkverk og overflatebehandling gjennstår. (Foto Jon Anders Fløistad)

Flere pilegrimstaver har også sett dagens lys på stedet i det siste, kanskje det lekkes litt flere bilder av dem etterhvert.  Den ene er nå levert, så litt flere bilder følger.

Litt pynt skjæres ut på det som er på vei til å bli en vandrestav. (Foto Jon Anders Fløistad)
To pilegrimstaver som får dryppe av seg etter enda et strøk med «Bonis vidundermikstur»
(foto Jon Anders Fløistad)

Tema for den ene staven skulle være en slags «Pilegrim og Nidaros», så ble det å plukke litt ulike ornamenter og litt dekor etter det.

En form for gotiske rankeornamenter inspirert av Nidarosdomen…
(foto Jon Anders Fløistad)
Navnefelt omkranset av en karveskurdifisert tolkning av Nidarosdomens rosevindu.
(foto Jon Anders Fløistad)

En pjål blir også formet mellom all den andre skjæringa.

(Foto Jon Anders Fløistad)

 

Det har også foregått produksjon av en stor dobbeltdør til et hus i Oslo den siste tiden, huset er fra starten av 1900-tallet, og døra skulle ha litt utskjæringer som passet. Mønsteret er hentet fra døra til nabohuset, som er original.

Jugend-skjæring på dørfylling.
(Foto Jon Anders Fløistad)
Ferdige fyllinger i kveldslys
(Foto Jon Anders Fløistad)

 

Det dukket også opp en kunde med behov for en profilhøvel for å høvle profiler på panel til en restaurering, hvor noe skulle byttes og noe beholdes.

Profilhøvel med bit av gammel panel og prøvekloss for å teste ny profilhøvel. Den ny bør være vanskelig å skille i form fra den gamle, dog tok jeg med den frihet å kompensere for at den profilhøvelen som høvlet den gamle neppe var helt lynskarp..
(foto Jon Anders Fløistad)

Døroverliggeren til Skjåk nærmer seg stadig ferdig. Nå er den skåret ut, sausa inn med store mengder rå linolje, og forsiktig fargesatt med milebrent tjærelåg.

Akantusskjæring i blåtimen.
Døroverligger fargesatt med tjærelåg.
(foto Jon Anders Fløistad)

Jon Anders

Sommer på verkstedet.

Det har nærmest blitt en tradisjon nå, at når eplene og spireaen blomstrer tar Karina ut benken for å jobbe…

 

Benken justeres. (Foto: Boni Wiik)
Benken justeres. (Foto: Boni Wiik)
Når solskinnet siles gjennom eplegrenene får man et fantastisk arbeidslys.
Når solskinnet siles gjennom eplegrenene får man et fantastisk arbeidslys.
Denne gangen er det et spesialbestilt staffeli med art nouveauinspirert påfuglmotiv. (Foto: Boni Wiik)
Denne gangen er det et spesialbestilt staffeli med art nouveauinspirert påfuglmotiv. (Foto: Boni Wiik)
Deter alltid gøy når kunden ønsker noe som ikke fins allerede..... (Foto: Boni Wiik)
Det er alltid gøy når kunden ønsker noe som ikke fins allerede….. (Foto: Boni Wiik)

 

Boni skjærer madonna. (Boni Wiik)
Boni skjærer madonna. (Boni Wiik)

IMG_5979

Stadig flere kommer innom Osloavdelingen av Treskjerarverkstaden. Her får Renate Risnes instruksjoner av Karina. (Foto: Boni Wiik)
Stadig flere kommer innom Osloavdelingen av Treskjerarverkstaden. Her får Renate Risnes instruksjoner av Karina. (Foto: Boni Wiik)
Matthew fra Lom og Heidi, sjefen vår, er også innom. (Foto: Boni Wiik)
Matthew fra Lom og Heidi, sjefen vår, er også innom. (Foto: Boni Wiik)

Litt fra arkivet igjen…

Synål av elgbein.(Foto: Boni Wiik)
Synål av elgbein.(Foto: Boni Wiik)

 

Reparasjoner på en 1700-talls engel på altertavlen i Drøbak kirke. Basun og endel manglende fingre.(Foto: Boni Wiik)
Reparasjoner på en 1700-talls engel på altertavlen i Drøbak kirke. Basun og endel manglende fingre.(Foto: Boni Wiik)
Reparesjoner på speilrammer til Eidsvollsbygningen. (Foto: Boni Wiik)
Reparasjoner på speilrammer til Eidsvollsbygningen. (Foto: Boni Wiik)

 

Overflatebehandling av en ørliten konjakkjenge.(Foto: Sigurd Wiik Dalheim)
Overflatebehandling av en ørliten konjakkjenge.(Foto: Sigurd Wiik Dalheim)
Den "andre"bankditten til Christopher Nielsen under arbeid. (Foto: Boni Wiik)
Den «andre»bankditten til Christopher Nielsen under arbeid. (Foto: Boni Wiik)

IMG_4644

Speedhugging av kirkekunst. (Foto: Boni Wiik)
Speedhugging av kirkekunst. (Foto: Boni Wiik)
Njål og Boni på monteringsturne. Njål fintilpasser et skap i en nisje. (Foto. Boni Wiik)
Njål og Boni på monteringsturne. Njål fintilpasser et skap i en nisje på Frogner. (Foto. Boni Wiik)

 

Boni tester styrken på en "svevende" bokhylle på Jessheim. (Foto: Njål Andreassen)
Boni tester styrken på en «svevende» bokhylle på Jessheim. (Foto: Njål Andreassen)

 

Ingerid og Even moterer en kopi av et "Sæterdalenbostkast" på Gardsøy i Vågå. (Foto: Boni Wiik)
Ingerid og Even moterer en kopi av et «Sæterdalenbostkast» på Gardsøy i Vågå. (Foto: Boni Wiik)
Njål skjærer svenneprøve.(Foto: Boni Wiik)
Njål skjærer svenneprøve.(Foto: Boni Wiik)

 

IMAG2063
Tredelt pilegrimsstav under arbeid.(Foto: Boni Wiik)

unnamed

unnamed2

Detaljer av sprangvev fraOseberg. (foto: Even Hansen)
Detaljer avsprangvev fraOseberg. (foto: Even Hansen)

 

Verkstedet.

 

Custom made vikingtet til en kresen kunde, med spesialdesginede hoder i Broa-stil. Njål skjærer. (Foto: Boni Wiik)
Custom made vikingtelt til en kresen kunde, med spesialdesignede hoder i Broa-stil. Njål skjærer. (Foto: Boni Wiik)

 

Jon Anders står på en krakk for å få overblikk over skjæringa.(Foto: Boni Wiik)
Jon Anders står på en krakk for å få overblikk over skjæringa.(Foto: Boni Wiik)

 

Og dette er det han skjærer.En døroverligger til et nybygd fancy laftehus i Skjåk. (Foto; Boni Wiik)
Og dette er det han skjærer.En døroverligger til et nybygd fancy laftehus i Skjåk. (Foto; Boni Wiik)

 

Even stikker ned omrisset på noen gavldrager til en dragestilsvilla i Oslo. (Foto: Boni Wiik)
Even stikker ned omrisset på noen gavldrager til en dragestilsvilla i Oslo. (Foto: Boni Wiik)

 

Njål faser kanter med stikkøks på flere bygningsdetaljer til samme villa. (Foto: Boni Wiik)
Njål faser kanter med stikkøks på flere bygningsdetaljer til samme villa. (Foto: Boni Wiik)
Bendik skjærer et fuglehode på et foldeknivskaft i kuhorn. (Boni Wiik)
Bendik skjærer et fuglehode på et foldeknivskaft i kuhorn. (Boni Wiik)
Brian skjærer urnesstil (Foto: Boni Wiik)
Brian skjærer urnesstil (Foto: Boni Wiik)
Ornamentikk merkes på... (Foto: Boni Wiik
Ornamentikk merkes på… (Foto: Boni Wiik)
Lewissjakkbrikke i hvalrosstann. (Foto: Boni Wiik)
Lewissjakkbrikke i hvalrosstann. (Foto: Boni Wiik)

 

 

 

Nygammalt fra Dovre handhøvleri

Høvel i kirsebær etter inspirasjon fra en dansk sak fra 300-400-tallet. Kirsebær er kanskje ikke det helt tradisjonelle materialvalget, men om jernaldersnekkeren hadde det for hånden, ville han sikkert brukt det og. Hardt nok er det ihvertfall.

Høvelstokk (Foto Jon Anders Fløistad)
Høvelstokk
(Foto Jon Anders Fløistad)
Ferdig høvel med smidd høveltann og behandlet med linolje
Ferdig høvel med smidd høveltann og behandlet med linolje

Fortsett å lese Nygammalt fra Dovre handhøvleri

Vandrestav

En vandrestav har nylig forlatt verkstedet på Dovre. Å lage vandrestaver kan være en god øvelse i å jobbe systematisk, se form og linjer og å velge hensiktsmessig verktøy og metode. En mulig tilnærming er forsøkt kjapt skissert i tekst og bilde under.

Grunnlaget for en god form legges mens emnet fortsatt er firkanta. Det er mye lettere å opprettholde symmetri, og å justere for eksempel avsmaling og linjeføring. (foto: Jon Anders Fløistad)
Etter at ytterlinjene er definert mens emnet er firkanta, høvles hjørnene ned så emnet får et åtte-kantet tverrsnitt. For å få et godt resultat er det viktig at det blir åtte jevne fasetter, og at alle er jevnbreie. Deretter høvles hjørnene ned igjen så en får 16 jevne flater, deretter 32 og om en skal være ekstra nøye kan en dele inn i 64 før en forsiktig runder formen med en sikling eler en liten høvel, og til slutt om en vil kan en pusse lett med noe fint slipepair. (foto: Jon Anders Fløistad)
Ferdig med linolje og lett pussing med slipepapir opp til korning 400. (foto: Jon Anders Fløistad)
«You’ll never walk alone»
(foto: Jon Anders Fløistad)