Blakerstolen nærmer seg ferdigstillelse, den er skåret, pussa for å se slitt ut, limt og beisa. Etter beising er den pussa på nytt for å se slitt ut, og skal få en lett voksbehandling for å få den rette gløden i overflaten før den er ferdig.
![](https://i0.wp.com/www.treskjererverkstedet.no/wp-content/uploads/2017/05/JAF-5976.jpg?resize=300%2C199)
![](https://i0.wp.com/www.treskjererverkstedet.no/wp-content/uploads/2017/05/JAF-5977.jpg?resize=300%2C199)
Fronten til stolen er limt ihop og står til tørk.
Stolen er ferdig limt og pussa og er klar til beising.
![](https://i0.wp.com/www.treskjererverkstedet.no/wp-content/uploads/2017/05/JAF-6018.jpg?resize=199%2C300)
![På vei til kunden... (Foto: Boni Wiik)](https://i0.wp.com/hjerleid.trykker.com/files/2015/02/IMG_5325-300x225.jpg?resize=300%2C225)
Blakerstolen har en sentral posisjon i hvordan vi forstår middelalderen i Norge, og vår oppfattelse av den. Den er utstilt i middelaldersalen på Historisk Museum i Oslo, og har siden 1843 vært en juvel i denne så rikholdige samling. Adolf Tiedemann tegnet den, og lagde et litografi, som ble publisert av «Selskabet for norske fortidsmindesmærkers Bevaring» Han selv brukte også stolen i sitt maleri. «Bestefaders Erindringer» i 1865.
Tekst og foto Jon Anders
Fløistad